چه عواملی در مقدار پی اچ پوست تاثیرگذارند؟ پی اچ, میزان غلظت یون های هیدروژن را نشان می دهد. پوست انسان دارای یک لایه اسیدی است که در برابر برخی آسیب ها از پوست محافظت می کند.

تنظیم PH پوست در حفظ زیبایی و لطافت پوست نقش بسیار مهمی دارد. پی اچ طبیعی پوست صورت و بدن بین 7/4 و 75/5 است. هر عددی که کمتر از این ارقام باشد نشان از اسیدی بودن و اگر بیشتر از آن باشد نشان از قلیایی بودن پوست صورت دارد. به طور کلی عواملی که بر مقدار پی اچ پوست اثر می گذارند, عبارت اند از:

 

چه عواملی در مقدار پی اچ پوست تاثیرگذارند؟

 

وظایف اصلی پی اچ پوست چیست؟

پس از پاسخ به سوال چه عواملی در مقدار پی اچ پوست تاثیرگذارند؟ بهتر است با وظایف پی اچ پوست آشنا شوید. به طور کلی پی اچ پوست چهار وظیفه اصلی دارد. از جمله:

برای تنظیم PH پوست باید چه کارهایی انجام دهیم؟

همانطور که گفتیم تنظیم پی اچ پوست و قرار گرفتن آن در محدوده نرمال برای حفظ شادابی و زیبایی پوست بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو می توانیم اقداماتی را جهت تنظیم پی اچ پوست انجام دهیم. از جمله:

شست و شوی صورت با آب به قلیایی تر شدن پوست کمک می کند. همچنین استفاده از پاک کننده های قلیایی می تواند پوست را تحریک کند. پاک کننده های اسیدی می توانند آکنه را از بین ببرند و مقدارپی اچ را به زیر 6 برسانند. حتما باید از مواد شوینده و پاک کننده هایی استفاده کنید که پی اچ زیر 4 داشته باشند. که بتوانند در جهت محافظت از پوست موثر عمل کنند. بنابراین باید حتما در انتخاب شوینده مناسب برای پوست صورت خود دقت کافی را داشته باشید. البته می توانید با خرید محصولات برند نیتروژنا نیز به یک PH متعادل برای پوست خود برسید.

مقدار پی اچ تونرهای پوستی بین 5 تا 7 است و استفاده از این تونرها می تواند خاصیت قلیایی پوست را خنثی کرده و پی اچ صورت را تنظیم کنند. همچنین این تونرها می توانند باعث بهبود ظاهر منافذ باز, بهبود بافت پوست و افزایش تاثیر برخی محصولات مراقبتی دیگر هم شوند.

استفاده از مرطوب کننده هایی مثل مرطوب کننده هایی که بر پایه روغن هستند, لوسیون ها, ژل ها و کرم ها  می توانند مقدار اسیدیته پوست صورت را تنظیم کنند. استفاده از مرطوب کننده هایی که دارای پی اچ متعادلی هستند به حفظ زیبایی و لطافت پوست بسیار کمک می کند.

برای تنظیم کردن پی اچ پوست یکی از اقدامات دیگری که بهتر است انجام دهید, این است که یک بار در هفته پوست صورت را لایه برداری کنید. امروزه روش های لایه برداری زیادی مثل استفاده از کرم های لایه بردار مناسب و….. وجود دارند که می توانند در تنظیم پی اچ پوست موثر باشند.

نور خورشید می تواند باعث تضعیف لایه اسیدی پوست شود, به همین دلیل بهتر است قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. ضد آفتاب کرمی توکوبو می تواند یکی از بهترین ضد آفتاب ها با SPF مناسب باشد که برای تنظیم پی اچ پوست نیز بسیار مفید است.

 

چه عواملی در مقدار پی اچ پوست تاثیرگذارند؟

 

همچنین بخوانید: محصولات برند دکتر اسکین

 

چگونه می توان میزان پی اچ پوست را اندازه گیری کرد؟

برای سنجش میزان قلیایی بودن یا اسیدی بودن پوست می توان از روش هایی استفاده کرد که به شرح زیر می باشند:

کیت های میزان گیری پی اچ مانند نوارهای کاغذی هستند و زمانی که این کیت ها را روی پوست خود بگذارید مقدار پی اچ پوست را تعیین می کنند. برای استفاده از این کیت ها اول از همه باید پوست خود را تمیز کنید. سپس نوار را مرطوب کرده و آن را روی قسمت هایی مثل گونه, چانه یا پیشانی بگذارید و چند ثانیه صبر کنیدو در نهایت با دیدن رنگ نوار می توانید میزان پی اچ پوست را اندازه گیری کنید.

در این روش باید جوش شیرین را با چند قطره ی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیری دربیاید. سپس خمیر را روی بخشی از پوست بگذارید و چند دقیقه صبر کنید. اگر خمیر جوش شیرین کف کرد نشان دهنده این است که خاصیت قلیایی پوست شما بیشتر می باشد. سپس اگر واکنشی نشان نداد به این معنی است که خاصیت اسیدی آن بیشتر می باشد.

آزمایش اندازه گیری میزان پی اچ پوست می تواند توسط متخصصان پوست نیز صورت بگیرد. پزشک زمانی که این آزمایش را انجام داد با توجه به نتیجه آن می تواند درمورد انتخاب شوینده ها و محصولات مراقبتی شما را راهنمایی کند.

یکی دیگر از روش های سنجش میزان پی اچ پوست, آنالیز دقیق پوست صورت است. به طوری که میزان پی اچ در پوست های نرمال و بدون لکه در محدوده تنظیم شده و نرمال قرار دارد ولی پوست هایی که دارای آکنه, قرمزی پوست و لکه های خشک هستند نشان دهنده ی تمایل پوست به سمت قلیایی شدن است.

 

چه عواملی در مقدار پی اچ پوست تاثیرگذارند؟

 

 

بخوانید: قیمت محصولات برند باباریا

 

نتیجه گیری نهایی

در این مطلب به سوال چه عواملی در مقدار پی اچ پوست تاثیرگذارند؟ پاسخ داده شد. سپس به ارائه راهکارهای مفیدی در این زمینه پرداختیم. در این مقاله به یکی از موارد بسیار مهم در حفظ زیبایی پوست صورت پرداختیم. کسانی که به شادابی و لطافت پوست خود اهمیت می دهند, برای تنظیم میزان پی اچ پوست خود نیز اقداماتی را انجام می دهند ولی قبل از اینکه اقدام به هر کاری کنید باید عواملی که بر مقدار پی اچ پوست تاثیر گذارند را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *